سایت عصر اسلام

 

     

 
 
             

کیبورد فارسی

جستجوی پیشرفته

 

1 آذر 1403 19/05/1446 2024 Nov 21

 

فهـرست

 
 
  صفحه اصلی
  پيامبر اسلام
  پيامبران
  خلفاى راشدين
  صحابه
  تابعين
  قهرمانان اسلام
  علما، صالحان وانديشمندان
  خلفاى اموى
  خلفاى عباسى
  خلفاى عثمانى
  دولتها و حكومتهاى متفرقه
  جهاد و نبردهاى اسلامی
  اسلام در دوران معاصر
  آينده اسلام و علامات قيامت
  عالم برزخ و روز محشر
  بهشت و دوزخ
  تاریخ مذاهب و ادیان دیگر
  مقالات تاریخی متفرقه
  شبهات و دروغ‌های تاریخی
  تمدن اسلام
  كتابخانه
  کلیپهای صوتی
  کلیپهای تصویری
  عضویت در خـبرنامه
  در مـورد سایت
  ارتبـاط با ما
  تمـاس با ما
 
 
 

آمـار سـا یت

 
تـعداد کلیپهای صوتي: 786
تـعداد کلیپهای تصويري: 0
تـعداد مقالات متني: 1144
تـعداد كل مقالات : 1930
تـعداد اعضاء سايت: 574
بازدید کـل سايت: 7323837
 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت جامع فتاوی اهل سنت و جماعت

سایت مهتدین

 
 

 

 

 

 

 

شماره: 360   تعداد بازدید: 2627 تاریخ اضافه: 2010-03-26

بالاترين مرجع در دولت اميرمؤمنان علی رضی الله عنه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

بالاترين مرجع در دولت علي  رضی الله عنه  قرآن و سنّت رسول خدا صلی الله علیه وسلم  و اقتدا و پیروی از راه و روش ابوبكر و عمر بوده‌ است.

الف: اوّلين مرجع كتاب الله

همانگونه که خداوند متعال می‌فرمايد:

« إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا» (نساء/105).

ما كتاب (قرآن را كه مشتمل بر حق و بيانگر هر آن چيزي كه حق است) به حق بر تو نازل كرده‌ايم تا (مشعل راه هدايت باشد و بدان) ميان مردمان طبق آنچه خدا به تو نشان داده‌ است داوري كني و مدافع خائنان مباش.

تمام احكام شرعي كه مربوط به امور زندگي است در قرآن وجود دارد و قرآن تمام مباني مورد نياز اداره‌ی حكومت و دولت اسلامی‌را بيان كرده‌ است. علي  رضی الله عنه  می‌فرمايد: «دينتان را لازم بگيريد و به راه و روش پيامبر پايبند باشيد و از سنّت پيامبرتان پيروي كنيد و فهم آنچه ‌از سنّت برايتان مشكل شد بر قرآن عرضه كنيد. هر چه قرآن با آن آشنا بود بپذيريد و به آن عمل كنيد و آنچه با آن ناآشنا بود، ردّ کنید و نپذيريد.[1]

 

ب- منبع دوّم: سنت رسولالله صلی الله علیه وسلم

اصول قوانين و دستورات اسلامی‌ از سنّت گرفته می‌شود و شيوه‌ اجرا و تطبيق احكام قرآن در سنت تشریح شده ‌است.[2]

علي  رضی الله عنه  می‌فرمايد: به راه و روش پيامبرتان اقتدا كنيد كه برترين راه و روش‌هاست و به سنّت پیامبر صلی الله علیه وسلم  عمل كنيد كه بهترين و افضل ترين سنّت‌هاست.[3]

 

ج- اقتدا به خلفاي راشدین

رسول الله ص می‌فرمايد: «اقتدوا بالَّذَين من بعدي ابی بكر و عمر»[4]: (بعد از من به ابوبكر و عمر اقتدا كنيد) و علي درباره‌ی ابوبكر و عمر فرمود: «سوگند به انكه دانه را شکافت و جان را آفريد كه ‌آن دو (ابوبكر و عمر) را كسي جز افراد با تقوي دوست نمی‌دارند و با آن دو (ابوبكر و عمر) دشمني نخواهد كرد. مگر افراد پست و فاسق، با صداقت و وفاداري رسولالله صلی الله علیه وسلم  را همراهي كردند و در امر و نهي به آنچه رسولالله صلی الله علیه وسلم  می‌گفت پايبند بودند، به اندازه‌اي كه پیامبر صلی الله علیه وسلم  به رأي و نظر آن دو توجه می‌كرد و اهميّت می‌داد، به رأي كسي ديگر توجهي نمی‌كرد و به اندازه‌ی آن دو كسي را دوست نمی‌داشت، رسول خدا صلی الله علیه وسلم در حالي از دنيا رفت كه‌ از آنها راضي و خشنود بود و آن دو در حالي وفات یافت كه مؤمنان از آنها راضي بودند و همچنان به اين سخنان ادامه داد تا جايي كه درباره ‌ابوبكر گفت: سوگند به خدا بعد از پيامبر ابوبکر بهترين انسان بود و از همه مهربانتر، دلسوزتر و باتقواتر بود و در اسلام سابقه‌ی بيشتري داشت و در ميان ما به روش پیامبر صلی الله علیه وسلم  رفتار كرد تا بر همان روش پیامبر صلی الله علیه وسلم  صحابه و رفيق غار او ابوبكر صدیق خلافت کرد و كاملاً به روش آن دو پايبند بود، آنچنان كه گفت: ديگر شما کسی همانند آن دو كه رحمت خدا بر ان دو باد – نداريد، اميدواريم توفيق اين را داشته باشيم كه به راه و روش آنان پايبندي و عمل كنيم. چرا كه هيچ كس به درجه و مقام آنان نخواهد رسيد مگر با پيروي از راه و روش و دوست داشتن آنها و بدانيد و آگاه باشيد كه هر كس مرا دوست دارد، بايد آن دو را دوست داشته باشد و هر كس ابوبكر و عمر را دوست ندارد، من (علي) را ناراحت كرده ‌است و من از او بيزارم و متنفرم.[5]

 از كارها و اعمال عثمان  رضی الله عنه  دفاع می‌كرد و می‌گفت: «اي مردم درباره‌ی عثمان زياده روي نكنيد و چيزي جز خير نگوييد، كه سوگند به خدا قرآن را بزرگان صحابه جمع آوري كردند و سوگند به خدا اگر من هم ولي أمر مسلمانان در زمان او می‌بودم همان كار او را می‌كردم.[6] می‌گفت: گره‌اي كه عمر بسته من باز نخواهم كرد.[7]

 

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله و اصحابه الی یوم الدین.

منبع: کتاب علی ابن ابیطالب رضی الله عنه ، تالیف: محمد علی صلابی

 


سایت عصر اسلام

IslamAge.Com

---------------------------------------------------------

[1]- البداية و النهاية (7/246)

[2]- فقه‌التمكين في القرآن الكريم، صلابي 432.

[3]- البدایة و النهایة7/391.

[4]- صحيح سنن ترمذي 3/200.

[5]- المختصر من كتاب الموافقة /140 واسناد آن منقطع است و ابن شيبه در المصف، ش/120.

[6]- شرح اعتقاد اهل السنة و الجماعة لالکائی4456.

[7]- فتح الباري 9/8 اسناد آن صحيح است.

 

بازگشت به بالا

بازگشت به نتایج قبل

ارسال به دوستان

چاپ  
 

تبـلیغـا  ت

     

سايت اسلام تيوب

اخبار جهان اسلام

 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت نوار اسلام

دائرة المعارف شبکه اسلامی

 
 

 حـد  یـث

 

رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرموده است:

(أريت في المنام أني أنزع بدلو بكرة على قليب، فجاء أبو بكر فنزع ذنوباً أو ذنوبين نزعاً ضعيفاً والله يغفر له ثم جاء عمربن الخطاب فاستحالت غرباً فلم أر عبقريا يفري فريه حتى روى الناس وضربوا بعطن)
«در خواب دیدم که از چاهی آب می‌کشم؛ آن‌گاه ابوبکر آمد و یک دلو آب از چاه کشید و او، در کشیدن آب ضعیف بود و خداوند، او را می‌بخشد. سپس عمر آمد و دلو را به دست گرفت؛ هیچ پهلوانی سراغ ندارم که همانند او کاری را بدین قوت انجام دهد. عمر چنان آب کشید که همه‌ی مردم و شترانشان سیراب شدند و به استراحت پرداختند»
 مسلم ش 2393 .

 
 

نظرسـنجی

 

آشنایی شما با سایت از چه طریقی بوده است؟


لينك از ساير سايت ها
موتورهاي جستجو
از طريق دوستان