حديث كساء و مفهوم اهل بيت
بسم الله الرحمن الرحیم
عائشهلروايت ميكند كه در صبح يكي از روزها رسولالله صلی الله علیه وسلم با عبايي پشمیخط دار كه همان كساء است از خانه بيرون شد و به نزد علي و فاطمه و حسن و حسين رفت، سپس آيهی تطییر را تلاوت کرد که میفرماید:
«إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا » (احزاب /33)
خداوند قطعاً ميخواهد پليدي را از شما اهل بيت (پيغمبر) دور كند و شما را كاملاً پاك سازد.
اين روايت از دروغ کسانی پرده بر میدارد كه ادعا ميكنند صحابه فضايل علي را كتمان كردهاند، چون راوي اين حديث همان عايشهاست كه (رافضي) ادعا ميكنند نسبت به علي كينه داشته است، در حاليكه او فضيلت علي و فاطمه را روايت ميكند[1].
پر واضح است كه در آيات ما قبل و مابعد آيه فوق و حتّي قسمت اوّل همين آيه، خطاب خداوند متوجّه زنان پيامبر است و ابتدای آیه خطاب به زنان پیامبرص است و با خطاب به آنها پايان يافته است، آنجا که خداوند متعال میفرمايد:
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا (28) وَإِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآَخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا (29) يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا (30) وَمَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا (31) يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا (32) وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآَتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (33) وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آَيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا » (احزاب / 28-34).
اي پيغمبر! به همسران خود بگو: اگر شما زندگي دنيا و زرق و برق آن را ميخواهيد، بيائيد تا به شما هديّهاي مناسب بدهم و شما را به طرز نيكوئي رها سازم. امّا اگر شما خدا و پيغمبرش و سراي آخرت را ميخواهيد (و به زندگي سادهاز نظر مادي و احياناً محروميّتها قانع هستيد) خداوند براي نيكوكاران شما پاداش بزرگي را آماده ساختهاست. اي همسران پيغمبر! هر كدام از شما مرتكب گناه آشكاري شود (از آنجا كه مفاسد گناهان شما در محيط تأثير سوئي دارد و به شخص پيغمبر هم لطمه ميزند) كيفر او دو برابر (ديگران) خواهد بود و اين براي خدا آسان است. هر كس از شما در برابر خدا و پيغمبرش خضوع و اطاعت كند و كار شايسته انجام دهد، پاداش او را دو چندان خواهيم داد و براي او (در قيامت) رزق و نعمت ارزشمندي فراهم ساختهايم. اي همسران پيغمبر! شما (در فضل و شرف) مثل هيچيك از زنان (عادي مردم) نيستيد. اگر ميخواهيد پرهيزگار باشيد (به گونه هوسانگيز) صدا را نرم و نازك نكنيد (و با اداء و اطواري بيان ننمائيد) كه بيمار دلان چشم طمع به شما بدوزند. بلكه به صورت شايسته و برازنده سخن بگوئيد. (بدان گونه كه مورد رضاي خدا و پيغمبر او است). در خانههاي خود بمانيد (و جز براي كارهائي كه خدا بيرون رفتن براي انجام آنها را اجازه دادهاست، از خانهها بيرون نرويد) و همچون جاهليّت پيشين در ميان مردم ظاهر نشويد و خودنمائي نكنيد (و اندام و وسائل زينت خود را در معرض تماشاي ديگران قرار ندهيد) و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و از خدا و پيغمبرش اطاعت نمائيد. خداوند قطعاً ميخواهد پليدي را از شما اهل بيت (پيغمبر) دور كند و شما را كاملاً پاك سازد. آيات خدا و سخنان حكمتانگيز (پيغمبر) را كه در منازل شما خوانده ميشود (بياموزيد و براي ديگران)ياد كنيد. بيگمان خداوند دقيق و آگاه است.
در تمام اين آيات مورد خطاب زنان پيغمبر هستند و امر و نهي، وعده و وعيد همه براي آنهاست، البته پس از اينكه روشن شد منفعت مورد نظر زنان پیامبر صلی الله علیه وسلم را در بر ميگيرد و كسان ديگر از اهل بيت را نيز شامل ميشود که مذكرند، تطهير با ضمير مذكّر آمده، چون هر گاه مذكّر و مونّث با هميك جا ذكر شوند، بنابر قاعدهی غلبه، ضمير مذكّر به كار ميرود و به اين ترتيب علاوه بر زنان پیامبر صلی الله علیه وسلم علي و فاطمه حسن و حسين نيز از اهل بيتاند، همانطور كه در حديث زيد بن ارقم آمده است که وقتي به او گفتند: آيا زنان پیامبر صلی الله علیه وسلم از اهل بيت او هستند، گفت: البته زنانش از اهل بيت او هستند. امّا اهلي بيتي كه زكات بر آنان حرام شده عبارتند از – آل علي، آل جعفر، آل عُقيل و آل عباس. با گستردهتر شدن مفهوم اهل بيت پيغمبرص به دلیل آيات فوق، زنان پيغمبر اهل بيت ايشان هستند، علاوه بر آنها به دلیل حديث كساء علي، فاطمه، حسن و حسين نيز از اهل بيتند و با حديث زيد بن ارقم آل عباس بن عبدالمطلب و آل عقيل بن ابي طالب و آل جعفر بن ابي طالب و آل حارث بن عبدالمطلب همه از اهل پیامبر صلی الله علیه وسلم به شمار ميآیند.
وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله و اصحابه الی یوم الدین
منبع:کتاب علی ابن ابیطالب رضی الله عنه ، تالیف: محمد علی صلابی
سایت عصر اسلام
IslamAge.Com
--------------------------------------------
[1]- من التاريخ – 187.
|