سایت عصر اسلام

 

     

 
 
             

کیبورد فارسی

جستجوی پیشرفته

 

3 آذر 1403 21/05/1446 2024 Nov 23

 

فهـرست

 
 
  صفحه اصلی
  پيامبر اسلام
  پيامبران
  خلفاى راشدين
  صحابه
  تابعين
  قهرمانان اسلام
  علما، صالحان وانديشمندان
  خلفاى اموى
  خلفاى عباسى
  خلفاى عثمانى
  دولتها و حكومتهاى متفرقه
  جهاد و نبردهاى اسلامی
  اسلام در دوران معاصر
  آينده اسلام و علامات قيامت
  عالم برزخ و روز محشر
  بهشت و دوزخ
  تاریخ مذاهب و ادیان دیگر
  مقالات تاریخی متفرقه
  شبهات و دروغ‌های تاریخی
  تمدن اسلام
  كتابخانه
  کلیپهای صوتی
  کلیپهای تصویری
  عضویت در خـبرنامه
  در مـورد سایت
  ارتبـاط با ما
  تمـاس با ما
 
 
 

آمـار سـا یت

 
تـعداد کلیپهای صوتي: 786
تـعداد کلیپهای تصويري: 0
تـعداد مقالات متني: 1144
تـعداد كل مقالات : 1930
تـعداد اعضاء سايت: 574
بازدید کـل سايت: 7327299
 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت جامع فتاوی اهل سنت و جماعت

سایت مهتدین

 
 

 

 

 

 

 

شماره: 1   تعداد بازدید: 11557 تاریخ اضافه: 2010-03-06

خلافت عثمانی در يک نگاه

دولت عثمانی بزرگترین و پهناورترین دولت اسلامی پس از فروپاشی خلافت عباسی شناخته می‌شود. این دولت درقرن هفتم هجری (سیزدهم میلادی) در سرزمین آناتولی ظهور کرد. و بيش ازشش قرن بر سرزمینهای اسلامی خلافت کرد، در طی دوران حکومت خود توانست قسمتهای مهمی از اروپا و آسیا را تحت سیطره ی خود قرار دهد. اين امپراطوری در بین سالهای(699-1342هـ) بر سرزمینهای اسلامی حکومت کرده است؛ بعضی از مورخین بر این باورند عهد عثمانی از سال 923 هجری شده و قبل از آن نمی توان اسم خلافت را بر روی آن گذاشت چرا که دولت عباسی تا سال 923 هجری بوسیله ممالیک در مصر پا بر جا بوده و در یک عصر نمی توان دو دولت را خلیفه مسلمین تلقی کرد.

1 ) - اصالت و نسب عثمانیان :

عثمانيان به قبيله تركمني منسوب داده می شود، این قبیله در کردستان زندگی می کردند و حرفه ی آنها دامداری وچوپانی بود. بعد از حمله ی مغولها به فرماندهی چنکیزخان، به سرزمینهای عراق و شرق آسیای کوچک ، بسیاری از قبایل به خاطر نجات از آنها به مکانهای دور دست هجرت کردند. سلیمان پدر بزرگ عثمان نیز در اثناء این حملات در سال 617 هجری از کردستان به سوی آناتول (بلاد ترکیه امروزی) هجرت کرده و در شهر اخلاط (شهری در شرق ترکیه ی امروزی) سکنی گزیدند. سپس او در سال 628 هجری در آنجا وفات کرد و فرزندش ارطغرل را جانشین خود قرار داد، این قبیله که از حمله ی مغول ها فرار کرده بودند، تقریبا نزدیک به 400 خانوار بودند و ارطغرل که رهبری قوم را بر عهده داشت بعد از مرگ پدرش همراه با 100 خانوار و 400 سوار کار جنگی به طرف شمال غربی آناتول حرکت کردند، او در مسیر راه متوجه در گیری و نبرد بین مسلمین و نصاری شد، و متوجه شد که نصاری که از ارتش بیزنطی بودند بر لشکر مسلمانها غلبه کردند، وقتی ضعف سپاه مسلمین را مشاهده کرد، غیرت دینی و اسلامی ارطغرل به جوش آمد، لشکر خود را صف آرایی کرده و وارد میدان نبرد شد با تمام توان وقدرت با لشکر کفر جنگید و آنها را از پای در آورد. بعد از پایان معرکه فرمانده لشکر مسلمین که از سلجوقیان بود، از ارطغرل تشکر کرد و سرزمین های قسمت غربی آناتول(اناضول) را به او عطا کرد و به او اجازه داد با حمله به لشکر رومیها اراضی و سرزمین های قسمت غربی اناضول را وسعت دهد.

سلجوقیان توانستند با کمک و یاری هم پیمان قوی خود، رومی ها را از این مناطق دور گردانند. ارتباط و علاقه ی بین سلجوقیان و این دولت تازه تاسیس روز به روز افزایش می یافت و این همکاری دو طرفه تا مدت زمان طولانی ادامه داشت تا اینکه سر انجام در سال 699 هجری ارطغرل وفات نمود و فرزندش عثمان را جانشین او قرار گرفت تا سیاست پدرش در توسعه ی ارضی و سرزمین ها ادامه یابد.

2 ) - تأسیس دولت عثمانی :

در سال 656 هجری ارطغرل صاحب فرزندی شد که اسم یک امپراطوری بزرگ به او نسبت داده می شود. در همان سال ارتش مغول به رهبری هلاکو با بغداد، "پایتخت دولت عباسی" در حال جنگ بودند که حوادث آن بسیار تلخ و دردناک است . لشکر وحشیانه مغول وارد بغداد و دیگر اراضی اسلامی شدند، رحم و عطوفت در آنها معنایی نداشت، از قتل هیچ چیز دریغ نورزیدند؛ مرد و زن، پیر و جوان، کودکان و اطفال، هیچکدام از این حملات جان سالم به در نبردند. مردم از شهرها و روستاها به کوهها پناه می بردند، شهرها و آبادانی ها همه تار و مار شده و به آتش کشیده شد، مساجد و مدارس و مراکز فرهنگی مورد هجوم قرار گرفتند. ابن کثیر می گوید: غیر از اهل ذمه مانند یهود و نصاری کسی دیگر از این معرکه جان سالم به در نبرده است. در لابه لای این ضعف و حملات مغول عثمان به دنیا آمد که بعدها سبب یک امپراطوری بزرگ شد. حکمت خداوند متعال بر این است که بعد از هر سختی، گشایش و فراخ دستی حاصل شود و افرادی به وجود آیند تا این خسارتها و ضررهای که ملت اسلام متحمل شده جبران گردد.

بعد از مرگ سلطان سلجوقی و سقوط حکومتش به دست تاتار، مردم دور عثمان بن ارطغرل جمع شده و با او بیعت کرده و او را حاکم خود قرار دادند. عثمان با صبر و ایمانی راسخ راه پدرش را ادامه داده و با جهاد با حاکم بیزنطی توانست محبوبیت خود را نزد مردم روز به روز بیشتر کند وسبب شد گروه های مختلفی دور او جمع شوند. او کم کم توانست از حالت محلی و قبیله ی خارج شده و یک دولت مستقل تشکیل دهد. عثمان قبل از وفاتش هنگامی که در فراش موت بود، به فرزندش اورخان وصایای گرانبهایی کرد که این وصایا لایحه و منهجی شد که دولت های بعدی آن را معیار خود قرار دادند. ان شاء الله در مقالات بعدی، این وصیت گرانبها، که تاریخ آن را به ثبت رسانده برای خوانندگان ذکر خواهیم کرد.

3 ) - عصر قوت و گسترش فتوحات:

می توانیم بگوییم عهد ارطغرل و فرزندش عثمان، زمان ظهور و بدایت دولت عثمانی بوده است. در زمان اورخان فرزند عثمان فتوحات دولت بیشتر شد و ظهور و قدرت امپراطوری عثمانی شکل تازه ای به خود گرفت و لشکر اسلام تقویت شده و روز به روز بر قدرتش می افزود. عصر قوت و فتوحات در دولت عثمانی، به مدت زمان سه قرن می توان تصور کرد، یعنی از ظهور دولت عثمانی تا نهایت حکومت سلیمان قانونی سال (947هـ -1566 میلادی). این عصر در دولت عثمانی از امتیازات خاصی برخوردار است، از مهمترین آنها: گسترش فتوحات اسلامی، بالابردن پرچم جهاد باردیگر، تنظیم دستگاه دولتی و تقویت آن، انتقال خلافت از یک مرحله به مرحله دیگر که باعث قوت این عصر شد.

مهمترین عواملی که سبب شد تا خلفاء عثمانی در این عهد پیروزی و موفقیت شایانی بدست بیارند می توان در نقاط زیر خلاصه کرد:

اولا: قوت ایمان: یکی از ویژگیهای اصلی خلفاء عثمانی که در این عصر بودند قوت ایمان آنها به خدای عزوجل، حرص و پایبندی آنها بر طاعت و عبادت است. این خلفاء همّ و غم شان رضای پروردگار و ایجاد جامعه ی همراه با امن و ایمان بوده است؛ همان طور که عثمان بن ارطغرل در آخرین وصیت خودش خطاب به فرزندش می گوید "إياك أن تفعل أمرًا لا يُرضِي الله ". یعنی: تو را برحذر می دارم از اینکه کاری انجام دهی که رضای خداوند در آن نباشد "و در وصیت دیگر می گوید: "واعلم يا بُني أنَّ طريقنا الوحيد هو طريق الله" بدان ای پسرم: تنها راه و مسیر ما، راهی است که خداوند آن را مشخص کرده است. در بعضی از روایات تاریخی آمده است که سلاطین این عصر در مناجات خود به پروردگارشان پناه می جستند، از اینکه مبادا مرتکب عملی شوند که خشنودی خداوند در آن نباشد. مورخین اعتراف دارند که قوت ایمان بالا در اکثر سلاطین این عصر وجود داشته، و این توکل و اعتماد قلبی آنها به خداوند سبب موفقیت و پیروزی آنها گشته است؛ بدون شک سربلندی هر ملت و دولت به مقدار ایمان و اعتقاد آنها به ذات رب العالمین و اجراء اوامر او بر می گردد.

دومین چیزی که سبب شکوفایی این عصر شد: اهتمام آنها به جهاد در راه خدا و فتح بلاد و گسترش سرزمینهای اسلامی است. از وقتی که این دولت تأسیس شد، قضیه ی جهاد وظیفه ی مهم و شرعی برای هر خلیفه بود؛ تا جایی که به هریک از آنها لقب غازی (مجاهد در راه خدا) داده شده بود و حیات آنها دائما همراه با جهاد و نبرد با کفر بود. ناگفته نماند که هدف حکام عثمانی از جهاد و گسترش فتوحات، نشر دین و تبلیغ دعوت حق بود؛ و هیچ گونه قصد و غرض دنیوی یا اقتصادی و یا سیاسی دیگر نداشتند. یکی از مورخین به نام احمد رفیق در این باره می گوید: آنها در انتهای دین داری و تقوا بودند و بر این اعتقاد بودند نشر دین اسلام و تعلیم دادن آن، بر ایشان واجب است. و بر اساس این منهج و اعتقاد، جیش عثمانی بارها بر دولت بیزنطی حمله برد و توانست شهرهای مهمی همچون قسطنطنیه و استانبول را تحت تصرف خود قرار دهد که در عهد سلطان مراد، این شهر یعنی قسطنطنیه پایتخت خلافت عثمانی ها گشت.

اهتمام به علم و نزدیکی دستگاه دولتی با علماء، سومین عامل موفقیت عثمانیها می توان شمرد. این دولت مردان حریص بر نشر علم، خاصتا علم دینی و شرعی بودند، چنانچه عثمان اول، موسس دولت عثمانی در نصیحت به فرزندش اورخان می گوید: ای فرزندم تو را وصیت می کنم به علماء این امت، دائما رعایت و حرمت آنها را نگه بدار، با آنها زیاد مشورت کن، چرا که ایشان تورا به جز خیر امر نمی کنند. و این گونه فرزندان و نوه های او این وصایا را لازمه ی سلطنت خود قرار دادند.

از مهمترین و باارزش ترین فتوحات در این عصر طلایی، فتح قسطنطنیه به دست محمد فاتح(833-866 هجری) است.

چهارمین عامل موفقیت آنها، ایجاد عدل و مساوات بین مردم بود و این سنت خداوندی است که ظلم و ستم باعث نابودی حکومت و عدل و مساوات باعث دوام بیشتر آنها می شود و به همین خاطر گفته شده است حکومت عادل، اگر چه کافر باشد باقی می ماند و حکومت ظالم اگر چه مسلمان باشد از بین خواهد رفت.

4)- عصر ضعف و سقوط و اسباب و علل آن:

بعد از وفات سلیمان قانونی، کم کم ضعف دولت عثمانی آشکار شد، مورخین و تاریخ نویسان از سال 947 تا 1342 هجری قمری، عصر ضعف و انهیار دولت عثمانی می نامنند، آنها بین این سالها در چندین معرکه و نبرد دریایی متحمل شکست و تلفات سنگین شدند، هر چند در این عصر برخی از خلفاء سعی کردند تا اقتدار و قدرت را به دولت عثمانی باز گردانند اما این مدت بسیار کوتاه و مختصر بوده است.

اسباب ضعف و سقوط دولت عثمانی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1- ضعف و سستی بیشتر حکام و والیان در این عصر: این عامل یکی از مهمترین و بارزترین اسباب ضعف دولت و در نهایت سبب سقوط و فروپاشی خلافت عثمانی گشت. گفته شده در این عصر دستگاه دولتی و والیان محلی دچار ضعف شده و آن ایمان و اعتقاد قوی که در عصر اول، دولت مردان عثمانی از آن برخوردار بودند آنها آن را نداشتند. در این عصر قوات عسکری دارای ضعف شده و پست ها ی مهم و کلیدی به افراد نالایق سپرده شد.

2- اهتمام نورزیدن به علم و ضعف علماء عصر: همان طور که قبلا گفته شد سبب موفقیت دولت عثمانی در عصر اول، ارتباط تنگاتنگ دستگاه دولتی با علماء امت بوده، بر خلاف آن در این عصر اهتمام به علماء و علم کم شده و خود حکام هم دیگر مثل سابق اهتمامی به نشر علم شرعی نداشتند و در مقابل به هوی و هوس دنیوی گرفتار شدند و از طرفی دیگر علماء نیز در مسائل شرعی تساهل به خرج داده و از منهج اصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم و سلف صالح خارج شدند و کسب علم، بیشتر جنبه ی افتخار و فخر گرایی به خود گرفته بود.

3- امتیاز دادن به بیگانگان از جمله اسبابی بود که منجر به ضعف و سقوط دولت عثمانی شد. بعضی از قرادادها و اتفاقیات که بین عثمانیها و دول اروپایی بسته شد سبب شد تا آنها بتوانند در دستگاه دولتی نفوذ کرده و مکر و حیله خود را برای نابودی این قدرت ااسلامی به کار گیرند، استعمار توانست با نفوذ در دولت عثمانی و انتشار شعارهای واهی امثال دفاع از حقوق نصاری در بلاد اسلامی، اهداف پلید خود را هر چه بیشتر تحقق بخشد. بیگانگان با ایجاد تفرقه بین قومیت های مختلف اسلامی، خاصتا بین عرب و ترک،توانست چهره این دولت را زشت و آنها را در اذهان مردم نژاد پرست جلوه دهد؛ در حالی که بنای این دولت بر عدالت و نشر اسلام بوده است.

بعضی از آثار اسلامی این عصر که هنوز پا برجاست نشان دهنده پیشرفت فرهنگی و اجتماعی در این عصر می باشد از جمله این آثار می توان به معماری قدیمی شهر استانبول اشاره کرد، که بافت این شهر نشان دهنده پیشرفت معماری در این است هنوز معماری زیبای مسجد جامع السلیمانیه و بافت قدیمی این مسجد، قدرت و عظمت دولت مردان عثمانی در ذهن مسلمانان زنده نگه داشته است. حکام عثمانی آثار قدیم مانند مصحف ها و شمشیرها و نیزها و خیلی أز آثار دیگر که یادآور جهد اصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم و تابعین است، جمع آوری کرده و نزد خود نگه داشتند تا به آیندگان نشان دهند که آنها هم در حفظ میراث گذشتگان تلاش و کوشش کرده اند.

جدول خلافت دولت عثمانی حسب تاریخ میلادی

 

حاکم

مدت زندگی

دوران حکومت

1

عثمان بن ارطغل

1258-1326

1299-1326

2

اورخان غازي

1291-1363

1326-1359

3

مراد الاول

1326-1389

1359-1389

4

بايزيد الاول الصاعقة

1357-1403

1389-1402

5

محمد الاول السيد

1387-1421

1402-1421

6

مراد الثاني

1402-1451

1421-1451

7

محمد الفاتح الثاني

1432-1481

1451-1481

8

بايزيد الثاني

1452-1512

1481-1512

9

سليم الاول

1466-1520

1512-1520

10

سليمان القانوني سليمان الاول

1495-1566

1520-1566

11

سليم الثاني

1524-1574

1566-1574

12

مراد الثالث

1546-1595

1574-1595

13

محمد الثالث

1566-1603

1595-1603

14

احمد الاول

1590-1617

1603-1617

15

مصطفى الاول

1591-1639

1617-1618

16

عثمان الثاني

1604-1622

1618-1622

15

مصطفى الاول

1591-1639

1622-1623

17

مراد الرابع

1609-1640

1623-1640

18

ابراهيم الاول

1615-1648

1640-1648

19

محمد الرابع

1642-1693

1648-1687

20

سليمان الثاني

1642-1691

1687-1691

21

احمد الثاني

1643-1695

1691-1695

22

مصطفى الثاني

1664-1703

1695-1703

23

احمد الثالث

1673-1736

1703-1730

24

محمود الاول

1696-1754

1730-1754

25

عثمان الثالث

1696-1757

1754-1757

26

مصطفى الثالث

1717-1774

1757-1774

27

عبد الحميد الاول

1725-1789

1774-1789

28

سليم الثالث

1761-1808

1789-1807

29

مصطفى الرابع

1779-1808

1807-1808

30

محمود الثاني

1785-1839

1808-1839

31

عبد المجيد الاول

1823-1861

1839-1861

32

عبد العزيز الاول

1830-1876

1861-1876

33

مراد الخامس

1840-1904

1876-1876

34

عبد الحميد الثاني

1842-1918

1876-1909

35

محمد الخامس

1844-1918

1909-1918

36

محمد السادس

1861-1926

1918-1922

37

عبد المجيد الثاني

1868-1944

1922-1924

نقشه جعرافیایی خلافت عثمانی

ترجمه و تحقیق : أبو أنس

سايت عصر اسلام

www.IslamAge.com


مراجع و مصادر:

1- سایت موسوعة الأسرة المسلمة التاریخ الإسلامی و سایت قصة الإسلام و سایت تاریخ الإسلام و سایت ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.

2- الدولة العثمانیة- تألیف: دکتر علی محمد صلابی

3- التاريخ الاسلامى، العهد العثمانى - تألیف: محمود شاكر

4- تاريخ الدولة العلية العثمانية - تألیف: محمد فریک بک

5- الدولة العثمانية في التاريخ الإسلامي الحديث - تألیف: اسماعيل احمد ياغى 1- سایت موسوعة الأسرة المسلمة التاریخ الإسلامی و سایت قصة الإسلام و سایت تاریخ الإسلام و سایت ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.

 

بازگشت به بالا

بازگشت به نتایج قبل

ارسال به دوستان

چاپ  
 

تبـلیغـا  ت

     

سايت اسلام تيوب

اخبار جهان اسلام

 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت نوار اسلام

دائرة المعارف شبکه اسلامی

 
 

 حـد  یـث

 

رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرموده است:

(أريت في المنام أني أنزع بدلو بكرة على قليب، فجاء أبو بكر فنزع ذنوباً أو ذنوبين نزعاً ضعيفاً والله يغفر له ثم جاء عمربن الخطاب فاستحالت غرباً فلم أر عبقريا يفري فريه حتى روى الناس وضربوا بعطن)
«در خواب دیدم که از چاهی آب می‌کشم؛ آن‌گاه ابوبکر آمد و یک دلو آب از چاه کشید و او، در کشیدن آب ضعیف بود و خداوند، او را می‌بخشد. سپس عمر آمد و دلو را به دست گرفت؛ هیچ پهلوانی سراغ ندارم که همانند او کاری را بدین قوت انجام دهد. عمر چنان آب کشید که همه‌ی مردم و شترانشان سیراب شدند و به استراحت پرداختند»
 مسلم ش 2393 .

 
 

نظرسـنجی

 

آشنایی شما با سایت از چه طریقی بوده است؟


لينك از ساير سايت ها
موتورهاي جستجو
از طريق دوستان