|
تاریخ چاپ : |
2024 Nov 22 |
www.islamage.com |
لینک : |
عـنوان : |
وجود بهشت و جهنم در حال حاضر و مخلوق بودنشان |
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه الی یوم الدین و اما بعد:
یکی ار اصول اعتقادی اهل سنت و جماعت اینست که؛بهشت و جهنم در حال حاضر هر دو خلق شده اند.دلایل این مسئله را بر اساس دلایل محکم از کتاب الله و سنت نبوی بررسی می کنیم:
خداوند تعالی میفرماید: « سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آَمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ » (الحدید / 21) «بر همدیگر پیشی گیرید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتی که پهنای آن همسان پهنای آسمان و زمین است، برای کسانی آماده شده است که به خدا و پیغمبرانش ایمان داشته باشند، این عطای خدا است و به هر کسی که بخواهد میدهد و خداوند دارای عطای بزرگ و فراوان است».
« وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ (133) الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» (آلعمران / 133-134) «به سوی آمرزش پروردگارتان و بهشتی بشتابید و بر همدیگر پیشی گیرید که پهنایش همچون آسمانها و زمین است و برای پرهیزگاران تهیه شده است * آن کسانی که در حال خوشی و ناخوشی و ثروتمندی و تنگدستی به انفاق و بذل و بخشش میپردازند و خشم خود را فرومیبرند و از مردم گذشت میکنند و خدا نیکوکاران را دوست را دارد».
« النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آَلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ» (غافر / 46) «و آن آتش دوزخ است که بامدادان و شامگاهان آنان بدان عرضه میشوند و اما روزی که قیامت برپا میشود، خداوند دستور میدهد خاندان فرعون را به شدیدترین عذاب دچار سازید».
« وَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ» (آلعمران / 131) «و از آتشی بترسید که برای کافران آماده شده است».
« فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» (السجده / 17) «هیچ احدی نمیداند در مقابل کارهایی که مؤمنان انجام میدهند چه چیزهایی شادیآفرین و مسرتبخشی برای ایشان پنهان شده است».
در صحیحین از ابوهریره به ثبت رسیده است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «خداوند میفرماید: برای بندگان نیکوکارم چیزی را آماده نمودهام که هیچ چشمی آن را ندیده و هیچ گوشی آن را نشنیده، و بر قلب هیچ کس خطور نکرده است، ذخیرهای غیر از آنچه خداوند به شما اطلاع داده است»، سپس تلاوت نمود: « فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» (السجده / 17)
در صحیحین از حدیث مالک از نافع از ابن عمر روایت شده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «هر کس از شما که وفات میکند هر صبح و هر شام جایگاهش به او عرضه میشود. اگر بهشتی باشد، جایش را در بهشت به او نشان میدهند و اگر جهنمی باشد، جایگاهش در جهنم به او نشان میدهند، به او میگویند: جای تو اینجاست تا اینکه خداوند تو را در قیامت برانگیزد». در صحیح مسلم از عبدالله بن مسعود رضی الله عنه روایت شده است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «ارواح شهدا در جوف پرندگانی سبز رنگ قرار گرفته و در بهشت گردش مینمایند و در شب به فانوسهایی که به عرش آویزان است پناه میبرند».
در مسند احمد بن حنبل حدیثی از طریق محمدبن ادریس شافعی از مالک از زهری از عبدالرحمن بن کعببن مالک از پدرش روایت شده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «روح مؤمن بسان پرندهای است که در میان درختان بهشتی در پرواز است تا زمانی که خداوند در روز رستاخیز آن را به جسدش برگرداند».
«در صحیحین از رسول خدا صلی الله علیه وسلم ثابت گشته که ایشان در شب اسراء و معراج بهشت و جهنم را از نزدیک مشاهده نمودهاند». «آتش به خدا شکایت کرد و گفت: خداوندا! خودم خودم را خوردهام اجازه بده تا دوباره در زمستان و تابستان نفس بکشم، شدیدترین سرمایی را که در زمستان میبینید از سرمای آن است و شدیدترین گرمایی را که میبینید از گرمای آن است. وقتی گرما به شدت خود میرسد، نماز خود را تا خنک شدن هوا به تأخیر اندازید».
در صحیحین از ابوهریره روایت شده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: بهشت و جهنم با یکدیگر مجادله نمودند. جهنم گفت: من جهت متکبرین مغرور و سرکشان برگزیده شدهام. بهشت گفت: چرا فقط مردمان ضعیف و بدبخت و ناچیز بر من وارد میشوند؟( کسانی که در دنیا انسانهای مهم و معروفی نبودهاند و مردم آنها را ساده و بدبخت میپنداشتهاند، در حالی که حقیقت غیر از ابن بوده است) خداوند به بهشت فرمود: تو رحمت منی که به وسیله تو به بندگانم رحم میکنم و به جهنم فرمود: تو عذاب منی و با تو هر کسی از بندگانم را که بخواهم عذاب میدهم و فرمود: و هر دوی شما پُر خواهید شد. جهنم پر نخواهد شد مگر زمانی که خداوند قدمش را در آن گذارده و آن فریاد زند: بس است، بس است آن وقت است که پر شده و در هم میپیچد و خداوند به هیچ یک از مخلوقاتش ظلم نمیکند و بهشت نیز خداوند مخلوقاتی را برایش میآفریند».( این لفظ مسلم است. )
در صحیحین از انسبن مالک روایت شده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «به استمرار و پیوسته مخلوقات به جهنم سرازیر میشوند و جهنم فریاد میزند: [هَلْ مِنْ مَزِيدٍ] {ق:30} آیا بیشتر از این هم هست؟ تا اینکه خداوند قدمش را در آن گذاشته و آن را در یکدیگر میپیچاند. جهنم میگوید: قسم به عزت و کرمت! بس است، بس است. و بهشت همچنان جای اضافی خواهد داشت تا اینکه خداوند مخلوقات جدیدی را آفریده و آنها وارد آن نماید». اما حدیثی که در صحیح بخاری از ابوهریره از رسول اکرم صلی الله علیه وسلم روایت شده است که خداوند مخلوقات جدیدی را جهت آتش خلق نموده و آنها را وارد جهنم میسازد، بعضی از محدثین آن را مجرد یک اشتباه از جهت بعضی از راویان قلمداد نموده و معتقدند سهواً لفظی در لفظ دیگری داخل شده و حکم بهشت به جهنم نسبت داده شده است. باید گفت: اگر حدیث نیز صحیح باشد، احتمالاً خداوند آنها را در صحرای محشر مورد آزمایش قرار میدهد، به همان صورتی که خداوند کسانی که حجت بر آنها به پا نشده را مورد آزمایش قرار میدهد و عاصیان را به جهنم فرستاده و مطیعان را وارد بهشت میسازد(قول به اینکه خداوند بعضی از مردم را در قیامت مورد آزمایش قرار میدهد نمیتواند قولی منطقی و قوی باشد و دلیل محکمی نیز بر آن وجود ندارد بلکه بالعکس شواهد متعدده دال بر این است که قیامت محل جزاست نه تکلیف و عمل) چنانکه میفرماید: « وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا » (الأسراء / 15) «و ما هیچ شخص و قومی را عذاب نخواهیم داد مگر اینکه پیغمبری را برایشان بفرستیم».
« رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا» (النساء / 165) «ما پیغمبران را فرستادیم تا مژدهرسان و بیمدهنده باشند و بعد از آوردن پیامبران حجت و بهانهای بر خدا برای مردمان باقی نماند و خداوند چیره حکیم است».
در صحیحین ابوهریره روایت شده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «بهشت با کارهای سخت و شاق احاطه شده و جهنم با شهوات نفسانی احاطه گردیده است».( با پیروی از شهوات نفسانی راه جهنم هموار و با مخالفت با آن عملی بسیار سخت است راه بهشت هموار میگردد) در صحیحین از حدیث ابوهریره وارد شده است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «با آمدن رمضان درهای بهشت گشوده و درهای جهنم بسته میشود».( این لفظ مسلم است)
در صحیحین از عمرانبن حصین روایت شده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «به بهشت نگاه کردم، بیشتر مردمش از فقیران بودند و به جهنم نگاه کردم که بیشتر مردمش از زنان بودند». در صحیحین از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «عمروبن لحی بن قمعه بن خندف فردی از قبیله بنیکعب را دیدم که در جهنم رودههایش را با خود میکشید».
در روایت مسلم چنین آمده است: «عمروبن عامر خزاعی را دیدم که رودههایش را در جهنم با خود میکشید و او اولین کسی بود که وقف کردن شتران برای بتها را بنا نهاد». در صحیح مسلم از انسبن مالک روایت شده است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «قسم به کسی که جان محمد در دست اوست، اگر آنچه را که من دیدهام شما میدیدید، یقیناً کمتر میخندید و بیشتر گریه میکردید. گفتند: یا رسول خدا صلی الله علیه وسلم ! تو چه دیدهای؟ فرمود: «بهشت و جهنم را دیدهام». آن حضرت خبر داده است که هر کس بعد از وضو، شهادتین را بگوید همه درهای هشتگانه بهشت برایش باز میگردد تا از هر کدام که بخواهد وارد شود.
در صحیح بخاری از براءبن عازب روایت شده که وقتی ابراهیم فرزند رسول خدا صلی الله علیه وسلم وفات نمود، آن حضرت فرمودند: «او در در بهشت شیردهندهاش دارد». پس بهشت و جهنم در حال حاضر وجود دارند: بهشت برای پرهیزگاران آماده گشته و جهنم نیز جهت کافران آماده شده است و این دقیقاً همان چیزی است که قرآن کریم به آن تصریح نموده و احادیث نبوی نیز در مورد آن به تواتر رسیده است. این است اعتقاد اهل سنت و جماعتی که به محکمترین دستاویز متمسک شدهاند و آن سنت جاودانی است که تا قیامت سربلند خواهد ماند. بر خلاف کسانی که به جهت جهل به قرآن و سنت نبوی معتقدند که بهشت و جهنم در حال حاضر وجود نداشته و در قیامت خلق خواهد شد که همانطور که ذکر شد، این نتیجه جهل به احادیث صحیحی است که در صحیحین و دیگر کتب حدیث وارد گشته است؛ زیرا اگر به مقداری از این روایات دست مییافتند، خود را گرفتار چنین اعتقادی نمینمودند.
وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین. وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.
سایت عصر اسلام |