|
تاریخ چاپ : |
2024 Nov 21 |
www.islamage.com |
لینک : |
عـنوان : |
دمیدن در صور جهت مردن و برانگیخته شدن |
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه الی یوم الدین و اما بعد:
اسرافیل فرشته مأمور دمیدن در صور، دو مرتبه به اذن خداوند در صور میدمد : بار اول جهت پایان دادن به دنیا و از بین رفتن تمام موجودات روی زمین و آسمان [به جز کسانی که خدا بخواهد] و تغییرات و تبدیلاتی که جهت شروع روز قیامت در زمین و آسمان صورت میگیرد میباشد و بار دوم جهت برخواستن موجودات و انسانها از قبرهایشان و شتافتن به سوی صحرای محشر جهت رویارویی با خداوند و گرفتن کارنامه اعمال است.
خداوند میفرماید: « وَيَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ وَكُلٌّ أَتَوْهُ دَاخِرِينَ * وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ» (النمل / 87-88) «و روزی که در صور دمیده میشود تمام کسانی که در آسمانها و زمینند وحشتزده و هراسناک شوند مگر کسانی که خدا بخواهد و همگان فروتنانه در پیشگاه خدا حاضر و آماده میگردند *و کوهها را ساکن و بیحرکت میپنداری در حالی که مانند ابرها در سیر و حرکت هستند، این ساختار خداوندی است که همه چیز را محکم و استوار آفریده است، مسلماً از کارهای شما آگاه است».
« وَمَا يَنظُرُ هَؤُلَاء إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً مَّا لَهَا مِن فَوَاقٍ» (ص / 15) «اینان انتظاری جز این نمیکشند که یک صدای آسمانی فرا رسد صدایی که نیازی به تکرار ندارد [و همه چیز را به پایان میرساند]».
« فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ * فَذَلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ * عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ» (المدثر / 8-10) «هنگامی که در صور دمیده شود * آن روز، روز سختی خواهد بود * بر کافران آسان نخواهد بود».
« قَوْلُهُ الْحَقُّ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّوَرِ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ» (الأنعام / 73) «سخن او (الله) حق است و در روزی که در صور دمیده میشود مالکیت مطلق مال اوست، او که دانای آشکار و پنهان است و در کارها با حکمت و آگاه است».
« وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّماوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ * وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُم قِيَامٌ يَنظُرُونَ * وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاء وَقُضِيَ بَيْنَهُم بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ * وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَا يَفْعَلُونَ» (الزمر / 67-70) «در صور دمیده خواهد شد و تمامی کسانی که در آسمانها و زمین هستند میمیرند، مگر کسانی که خدا بخواهد، سپس بار دیگر در آن دمیده میشود که به ناگاه همه مردم از قبرها به پاخواسته و به اطراف مینگرند * و زمین با نور خدا روشن میشود و نامه اعمال توزیع میگرد و پیغمبران و گواهان آورده میشوند و به درستی بین مردم قضاوت میشوند و اصلاً به آنها ستمی نمیشود * و به تمام و کمال جزای هر کاری را که انسان کرده است بدو داده میشود و خداوند بهتر میداند که آنها چه کارهایی را میکردهاند».
امام احمد از عبدالله بن عمرو رضی الله عنه روایت میکند که یکی از اعراب بادیهنشین از رسولالله صلی الله علیه وسلم پرسید: یا رسول خدا صلی الله علیه وسلم صور چیست؟ فرمود: «شیپوری است شاخ مانند که در آن دمیده میشود».
امام احمد از ابن عباس رضی الله عنه نقل میکند که در تفسیر آیه: [فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ] {المدَّثر:8} از رسول خدا صلی الله علیه وسلم روایت کرده است که فرمودند: «چه کار خواهید کرد در حالی که مسئول دمیدن در صور آن را در دست گرفته و پیشانی را به جلو آورده و منتظر امر خداوند است تا در آن بدمد؟» یاران پرسیدند: یا رسولالله صلی الله علیه وسلم چه بگوییم؟ فرمود: بگویید: «حسبنا الله و نعم الوکیل، علیالله توکلنا». «خدا برایمان بس است و چه خوب پشتوانهایست، بر خدا توکل نمودیم».
همچنین امام احمد از ابوسعید خدری رضی الله عنه نقل میکند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرموده است: «چه کار خواهید کرد در حالی که صاحب شاخ، شاخ را به دست گرفته و پیشانی را به جلو آورده و گوش فرامیدهد که چه وقت امر میشود؟ مسلمانان گفتند: ای رسول خدا صلی الله علیه وسلم چه بگوییم؟ فرمود: «حسبنا الله و نعم الوکیل علی الله توکّلنا».
ابویعلی موصلی در مسندش از ابوهریره و ابوسعید خدری (رضیالله عنهما) نقل کرده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: چه کار میکنید در حالی که صاحب شیپور شاخ را در دهان گرفته و گوشش را تیز نموده و پیشانی به جلو آورده است، منتظر است که دستور بیاید و در صور بدمد؟ گفتند: یا رسولالله صلی الله علیه وسلم چه بگوییم؟ فرمود: بگویید: «حسبنا الله و نعم الوکیل، علی الله توکلنا». اسرافیل دو بار در صور میدمد: یک بار جهت از بین رفتن همه موجودات و مردن انسانها و بار دوم جهت برانگیخته شدن.
مسلم از ابوهریره نقل کرده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «بین این دو دمیدن در صور چهل فاصله است! گفتند: چهل روز؟ ابوهریره گفت: من نگفتم. گفتند: چهل ماه؟ گفت: من نگفتهام. گفتند: چهل سال؟ گفت: من نگفتهام. گفت: سپس از آسمان آبی فرود میآید که انسانها همچون گیاهان میرویند، تمامی اجزای بدن انسان فرسوده شده و تحلیل میرود مگر یک استخوان بنام «عجب الذنب» که خلقت انسان در قیامت از آن صورت میگیرد.{ «عجب الذنب» : نووی در شرح مسلم گوید : استخوانی است نرم و لطیف در پایینتری قسمت ستون فقرات انسان. } حدیث مربوط به این استخوان [«عجب الذنب» و اینکه فرسوده نمیشود و خلقت، چه در دنیا و چه در آخرت از آن سرچشمه میگیرد] در مسند امام احمد به روایت ابوهریره ثابت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «همه اجزای انسان فرسوده شده و به خاک تبدیل میشود مگر «عجب الذنب» که پیدایش خلقت از آن بوده و دوباره نیز از آن سرچشمه میگیرد».
احمد از ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت میکند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «خاک، همه اجزای بدن انسان را میخورد؛ مگر (عجب الذنب). پرسیده شده: ای رسول خدا صلی الله علیه وسلم ! به چه شکل است؟ فرمود: همچون دانه خردلی است که از آن روییده میشوید».
مقصود از آیات و احادیث سابق ذکر شیپوری است که دوباره در آن دمیده میشود و مدت بین آن دو چهل روز یا چهل ماه یا چهل سال است: یک بار برای از بین رفتن و مردن زندگان و یک بار برای برانگیخته شدن جهت قیامت». «وقتی اسرافیل بار اول در صورش میدمد، همه موجودات زمین و آسمانها از جن و انس گرفته تا فرشتگان [مگر کسانی که خدا بخواهد] میمیرند».( در قولی حاملان عرش خدا، جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و ملک الموت در این مورد استثناء بوده و نمیمیرند و در قولی دیگر : شهدا نیز شامل میشوند والله اعلم. )
خداوند میفرماید: «وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُم قِيَامٌ يَنظُرُونَ» (الزمر / 68) «در صور دمیده خواهد شد و تمامی کسانی که در آسمانها و زمین هستند میمیرند، مگر کسانی که خدا بخواهد، سپس بار دیگر در آن دمیده میشود که به ناگاه همه مردم از قبرها به پاخواسته و به اطراف مینگرند». «يَوْمَ نَطْوِي السَّمَاء كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ » (الأنبیاء / 104) «روزی که ما آسمان را درهم میپیچیم، به همان صورت که طومارنامهها درهم پیچیده میشود، به همان صورت که آفرینش را شروع کردهایم آن را از نو بازگشت میدهیم، این وعدهای است که ما میدهیم و ما قطعاً آن را به انجام میرسانیم».
در صحیحین از ابوهریره رضی الله عنه به ثبت رسیده است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «خداوند زمین را قبضه میکند و آسمانها را با دست راستش میپیچاند سپس نداد میزند: پادشاه منم، جبار منم، پادشاهان زمین کجایند؟ جباران کجایند؟ متکبران کجایند؟».
در صحیح مسلم از حضرت عایشه رضیالله عنها روایت شده که از رسول خدا صلی الله علیه وسلم پرسیده شد: مردمان در زمان تغییر و تحول در زمین و آسمان کجایند؟ فرمود: در تاریکی نزدیک پل صراط».
پس با نفخ اول در صور، نظام آفرینش کنونی به هم میریزد و از شدت انفجار همه موجودات جان میدهند و آسمانها و زمین از مسیرهای طبیعی خود خارج گشته و در یک کلام زلزله قیامت رخ میدهد که این همه حوادث مقدمهای خواهد بود جهت بازگشت به خدا و پس دادن حساب در روز قیامت.
سپس دیگر بار در صور دمیده میشود که همه مردگان بدون در نظر گرفتن زمان مرگشان مبعوث گشته و مات و حیرتزده به خاطر تغییراتی که در نظام آفرینش میبینند، به اطراف خود نگاه میکنند و آنجاست که تبهکاران به بدبختی و روسیاهی خود پی برده و دیوانهوار به این طرف و آن طرف میدوند و در نهایت با بدنی عریان و پا بیبرهنه به سوی صحرای محشر روانه میگردند. و چه زیبا خداوند در یک جمله چنین بیان میکند: « مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى» (طه / 55) «ما شما ار زمین آفریدهایم و بدان باز میگردانیم، و بار دیگر شما را از آن بیرون میآوریم».
سفیان ثوری از عبدالله بن مسعود روایت میکند که فرمود: «بادی با سرمایی تند و سوزان فرستاده شده و به واسطه آن همه مؤمنان روی زمین از بین میروند. سپس قیامت بر سر مردم به پا میشود. سپس فرشتهای با صور در میان زمین و آسمان ایستاده و در آن میدمد و همه مخلوقات آسمانها و زمین نابود میگردند. سپس به خواست خدا مدت زمانی بین دو صور میگذرد. سپس خداوند بارانی را از آبهای زیر عرشش نازل فرموده که به واسطه آن اجساد مردگان، همچون روییدن گیاهان از زمین میروید ابن مسعود آیة: « وَاللَّهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا كَذَلِكَ النُّشُورُ» (فاطر / 9) «خداوند کسی است که بادها را روان میدارد و بادها ابرها را برمیانگیزند و ما ابرها را به سوی سرزمینهای مرده میرانیم و به آنها حیات میبخشیم، زنده گرداندن پس از مرگ نیز به همین منوال است». را تلاوت نمود. سپس فرشتهای با صور میان زمین و آسمان ایستاده و در آن میدمد که در نتیجه ارواح به اجساد برگشته و با آنها جمع شده و انسانها برخواسته و به سوی خدا در صحرای محشر رهسپار میشوند.
در روایتی امام احمد از ابورزین رضی الله عنه نقل میکند که فرمود: خدمت رسول خدا صلی الله علیه وسلم رسیدم و پرسیدم: ای رسول خدا صلی الله علیه وسلم ، خداوند چگونه مردگان را زنده میکند فرمود: «آیا تا به حال به یکی از زمینهای مرده و خشکت سر نزدهای که پس از مدتی سر سبز گردد؟ گفتم: آری. فرمود: «برانگیخته شدن نیز چنین است». گفتم: یا رسولالله صلی الله علیه وسلم ! ایمان به تو چیست؟ فرمود: اینکه گواهی دهی که هیچ معبودی به حق مگر خداوند یکتای بیشریک وجود ندارد و اینکه محمد بنده و فرستاده اوست و خدا و رسولش را از هر چیز دیگری بیشتر دوست داشته باشی و سوختن در آتش را بر مشرک شدن ترجیح دهی و اگر غیر فامیلی را دوست داشتی، دوستیت فقط به خاطر خدا باشد. در صورت داشتن این صفات حب ایمان به همان صورت که حب آب در قلب انسان تشنه در روز گرم تابستانی وجود دارد، در قلبت وارد شده است. گفتم: یا رسول خدا صلی الله علیه وسلم ! چگونه میتوانم به مؤمن بودن خودم پی ببرم؟ فرمود: «هر بندهای از امتم که وقتی کار نیکی انجام دهد بداند که آن کار نیک است و خداوند در مقابلش پاداش میدهد و هر گاه گناهی مرتکب شود بداند که گناه است و از خداوند طلب بخشش نموده و یقین داشته باشد که هیچ کس به جز خداوند قدرت بخشش گناهان را ندارد، مؤمن است».
امام احمد رحمهالله از عایشه رضیالله عنها نقل میکند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «مردم در روز قیامت پا برهنه، عریان و ختنه نشده محشور می شوند» عایشه پرسید: ای رسول خدا صلی الله علیه وسلم ! مسئله عورتها چه میشود؟ رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «هر کس گرفتاریهایی بزرگ دارد که او را به خود مشغول کردهاند».
مسلم از ابوهریره رضی الله عنه روایت کرده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «من سرور بنیآدم در روز قیامت هستم و اولین کسی هستم که قبرش گشوده میشود و اولین شفاعتکننده، و اولین کسی هستم که شفاعتش پذیرفته میشود». همچنین در صحیح مسلم از ابوهریره رضی الله عنه به صورت مرفوع روایت شده است که: «من اولین کسی خواهم بود که زمین از رویش شکافته خواهد شد و میبینم که موسی خود را به ستون عرش خداوند چسبانده است. نمیدانم که زودتر از من به هوش آمده یا اینکه صعقه طور او را کفایت کرده است». البته ذکر موسی در این سیاق مشکل ایجاد کرده است. چون بیهوش شدن، مختص زندگان است. پس چگونه موسی که مرده است، بیهوش میشود؟ به همین دلیل امام نووی در شرح مسلم این حدیث را یکی از مشکلترین احادیث نامیده است. هر چند احتمال اینکه بعضی از راویان حدیث، سهواً دو متن را در یکدیگر ادغام کرده باشند نیز وجود دارد. در حدیثی دیگر ابن ابیالدنیا از سعیدبن مسیب نقل میکند که: میان صدیق اکبر و مردی از یهود درگیری وجود داشت که یهودی گفت: قسم به خدایی که موسی را بر بشریت برگزیده است، حضرت صدیق ضربهای به او وارد کرد. سپس نزد رسول خدا صلی الله علیه وسلم آمدند که ایشان فرمودند: «ای یهودی! من اولین کسی هستم که زمین بر او باز میشود و میبینم که موسی را به عرش خداوند آویزان کرده است، نمیدانم قبل از من به هوش آمده یا اینکه همان بیهوشی کوه طور او را کفایت کرده است».( این حدیث با این لفظ مرسل است، ولی با الفاظ مختلف دیگری نیز در صحیحین وارد شده است، که در بعضی روایات طرف آن یهودی را مردی از انصار نه ابوبکر صدیق ذکر نمودهاند. )
با توجه به ایرادی که به حدیث وارد شده یکی از بهترین الفاظی که در این باب روایت شده و این مشکل را رفع میکند، چنین است: «در روز قیامت همه مردم بیهوش میشوند و من اولین کسی هستم که به هوش میآیم و موسی را میبینم که به یکی از ستونهای عرش چسبیده است. نمیدانم که بیهوش شده و زودتر از من به هوش میآید یا اینکه بیهوشی کوه طور او را از این بیهوشی معاف کرده است». بنابراین طبق این حدیث، مشخص میشود که این صعق و بیهوشی غیر از آن چیزی است که با دمیدن اسرافیل در صور به وجود میآید، بلکه این بیهوشی در صحرای قیامت صورت میگیرد و احتمالاً زمانی که خداوند جهت قضاوت بین بندگان متجلی میشود، مردم از شدت موقف بیهوش میشوند همانطور که زمان تجلی خداوند در کوه طور موسی و یارانش از شدت موقف بیهوش شدند والله اعلم.
وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین. وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.
سایت عصر اسلام |