سایت عصر اسلام

 

     

 
 
             

کیبورد فارسی

جستجوی پیشرفته

 

1 اسفند 1396 04/06/1439 2018 Feb 20

 

فهـرست

 
 
  صفحه اصلی
  پيامبر اسلام
  پيامبران
  خلفاى راشدين
  صحابه
  تابعين
  قهرمانان اسلام
  علما، صالحان وانديشمندان
  خلفاى اموى
  خلفاى عباسى
  خلفاى عثمانى
  دولتها و حكومتهاى متفرقه
  جهاد و نبردهاى اسلامی
  اسلام در دوران معاصر
  آينده اسلام و علامات قيامت
  عالم برزخ و روز محشر
  بهشت و دوزخ
  تاریخ مذاهب و ادیان دیگر
  مقالات تاریخی متفرقه
  شبهات و دروغ‌های تاریخی
  تمدن اسلام
  كتابخانه
  کلیپهای صوتی
  کلیپهای تصویری
  عضویت در خـبرنامه
  در مـورد سایت
  ارتبـاط با ما
  تمـاس با ما
 
 
 

آمـار سـا یت

 
تـعداد کلیپهای صوتي: 786
تـعداد کلیپهای تصويري: 0
تـعداد مقالات متني: 1130
تـعداد كل مقالات : 1916
تـعداد اعضاء سايت: 558
بازدید کـل سايت: 3480500
 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت جامع فتاوی اهل سنت و جماعت

سایت مهتدین

 
 

 

 

 

 

 

شماره: 9   تعداد بازدید: 2020 تاریخ اضافه:

آتشی که قبل از قیامت از انتهای عدن برمی‌خیزد

بسم الله الرحمن الرحيم

 

الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه ‏الی یوم ‏الدین و ‏اما بعد‏:‏

 

در صحیحین از ابوهریره رضی الله عنه  نقل شده است که رسول خدا صلی الله ‏علیه وسلم  فرمودند: ‏

‏«مردم به سه‌گونه امیدوار و با ترس و وحشت محشور می‌شوند که دو نفره و ‏سه نفره و چهار نفره و ده نفره بر یک شتر سوارند و الباقی مردم توسط آتشی ‏رانده می‌شوند که در قیلوله و خواب شب با آنها بوده و صبح و شام را با آنها ‏سپری می‌کند». امام نووی در شرح مسلم می‌گوید : این حشر، قبل از قیامت و ‏قبل از نفخ صور در آخرالزمان خواهد بود و آخرین علامت از علامت‌های قیامت ‏است.‏

 

امام احمد از انس نقل کرده که عبدالله بن سلام رضی الله عنه  از رسول خدا ‏صلی الله علیه وسلم  در مورد اولین علامت قیامت سؤال نمود که فرمودند: ‏

‏«آتشی که مردم را از مشرق به مغرب می‌برد».( این حرف قسمتی از یک ‏حدیث طولانی است. همچنین بخاری نیز این حدیث را از انس‌بن مالک روایت کرده ‏است. ) ‏

 

امام احمد از ابوهریره نقل کرده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم  فرمودند: ‏

‏«مردم در قیامت به سه صورت محشور می‌شوند: گروهی پیاده، گروه سواره، ‏گروهی بر صورت‌هایشان» گفتند: یا رسول‌الله صلی الله علیه وسلم ! چگونه بر ‏صورتشان راه می‌روند. فرمود: «همان کسی که قدرت راه رفتن بر پاها را به آنها ‏داده، قادر است آنها را بر صورتشان ببرد جز اینکه آنها با صورتشان به هر پستی و ‏بلندی و هر خار و خاشاکی برخورد می‌کنند».( طیالسی نیز در مسند خود این ‏حدیث را روایت کرده است. ) ‏

 

این احادیث و امثالش دلالت بر این دارند که این حشر، حشر موجودین در آخر ‏الزمان است و مردم از اقصی‌ نقاط کره زمین به طرف صحرای محشر (سرزمین ‏شام) روانه می‌گردند. چون خوردن، آشامیدن، سوار شدن بر شتران، و هلاک ‏شدن عقب ماندگان با آتش، نشانه این است که این حشر قبل از شروع قیامت ‏است. چون اگر بعد از نفخه بعث بود، نه مرگی وجود داشت و نه شتری که ‏خریداری شود و نه خوردن و آشامیدنی. عیجب اینجاست که حافظ ابوبکر بیهقی ‏بعد از بیان همه احادیث مذکور، این حشر را متعلق به قیامت دانسه و به آیة: ‏

‏« يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَنِ وَفْدًا * وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْدًا»‏       ‏(مریم / 85-86)‏

‏«روزی که ما پرهیزکاران را به صورت گروه گروه و با احترام در پیشگاه پروردگار ‏مهربان جمع می‌نماییم و گناهکاران را با لبانی تشنه به سوی جهنم روانه ‏می‌کنیم». ‏

استدلال نموده است. در حالی که در حدیث ثابت می‌شوند و این مطلب ‏نمی‌تواند در روز قیامت باشد؛ زیرا روز قیامت خبری از سواری و سوار شدن ‏نیست. ‏

 

اما حدیثی که جماعت کثیری از صحابه از جمله ابن عباس، ابن مسعود، عایشه ‏و دیگران روایت کرده‌اند که «شما به سوی خداوند با پایی برهنه و ختنه نشده ‏محشور خواهید شد و به تعبیر قرآن «اعاده خلقت را همچون بدایت آن قرار ‏خواهیم داد». ‏

مربوط به روز قیامت بعد از دمیدن در صور برای بار دوم بوده که مردم با پایی برهنه ‏و بدنی عریان و ختنه نشده محشور می‌شوند، چنانکه کافران نیز با لبانی تشنه ‏محشور ‌خواهند شد و آیة: ‏

‏« وَمَن يَهْدِ اللّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِيَاء مِن دُونِهِ وَنَحْشُرُهُمْ يَوْمَ ‏الْقِيَامَةِ عَلَى وُجُوهِهِمْ عُمْيًا وَبُكْمًا وَصُمًّا مَّأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّمَا خَبَتْ زِدْنَاهُمْ سَعِيرًا » ‏‏(الإسراء / 97)‏

‏«و ما در روز رستاخیز ایشان را به روی رخساره کشانده و کور و لال و کر جمع ‏می‌کنیم، جایگاهشان دوزخ خواهد بود. هر زمان که زبانه آتش فروکش کند بر زبانه ‏آتششان می‌افزاییم». ‏

مربوط به زمانی است که اهل جهنم را به طرف دوزخ می‌برند.‏

 

 

وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین.‏

وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.‏

 


سایت عصر اسلام

www.Islamage.Com

 

بازگشت به بالا

بازگشت به نتایج قبل

ارسال به دوستان

چاپ  
 

تبـلیغـا  ت

     

سايت اسلام تيوب

اخبار جهان اسلام

 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت نوار اسلام

دائرة المعارف شبکه اسلامی

 
 

 حـد  یـث

 

رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرموده است:

(أريت في المنام أني أنزع بدلو بكرة على قليب، فجاء أبو بكر فنزع ذنوباً أو ذنوبين نزعاً ضعيفاً والله يغفر له ثم جاء عمربن الخطاب فاستحالت غرباً فلم أر عبقريا يفري فريه حتى روى الناس وضربوا بعطن)
«در خواب دیدم که از چاهی آب می‌کشم؛ آن‌گاه ابوبکر آمد و یک دلو آب از چاه کشید و او، در کشیدن آب ضعیف بود و خداوند، او را می‌بخشد. سپس عمر آمد و دلو را به دست گرفت؛ هیچ پهلوانی سراغ ندارم که همانند او کاری را بدین قوت انجام دهد. عمر چنان آب کشید که همه‌ی مردم و شترانشان سیراب شدند و به استراحت پرداختند»
 مسلم ش 2393 .

 
 

نظرسـنجی

 

آشنایی شما با سایت از چه طریقی بوده است؟


لينك از ساير سايت ها
موتورهاي جستجو
از طريق دوستان