سایت عصر اسلام

 

     

 
 
             

کیبورد فارسی

جستجوی پیشرفته

 

29 آبان 1397 11/03/1440 2018 Nov 20

 

فهـرست

 
 
  صفحه اصلی
  پيامبر اسلام
  پيامبران
  خلفاى راشدين
  صحابه
  تابعين
  قهرمانان اسلام
  علما، صالحان وانديشمندان
  خلفاى اموى
  خلفاى عباسى
  خلفاى عثمانى
  دولتها و حكومتهاى متفرقه
  جهاد و نبردهاى اسلامی
  اسلام در دوران معاصر
  آينده اسلام و علامات قيامت
  عالم برزخ و روز محشر
  بهشت و دوزخ
  تاریخ مذاهب و ادیان دیگر
  مقالات تاریخی متفرقه
  شبهات و دروغ‌های تاریخی
  تمدن اسلام
  كتابخانه
  کلیپهای صوتی
  کلیپهای تصویری
  عضویت در خـبرنامه
  در مـورد سایت
  ارتبـاط با ما
  تمـاس با ما
 
 
 

آمـار سـا یت

 
تـعداد کلیپهای صوتي: 786
تـعداد کلیپهای تصويري: 0
تـعداد مقالات متني: 1144
تـعداد كل مقالات : 1930
تـعداد اعضاء سايت: 563
بازدید کـل سايت: 4021420
 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت جامع فتاوی اهل سنت و جماعت

سایت مهتدین

 
 

 

 

 

 

 

شماره: 23   تعداد بازدید: 2027 تاریخ اضافه: 2012-05-21

بهشت قیمت اعمال نیست

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه الی یوم ‏الدین و اما بعد ‏:‏

بهشت بسیار با ارزش است و ممکن نیست که انسان با اعمال آن را بدست بیاورد. البته انسان با رحمت و الطاف الهی می‌تواند آن را بدست بیاورد.

مسلم در صحیح خود از ابی هریره روایت می‌کند، رسول‎الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«هیچکدام از شما به‌ وسیله‌ی عملش وارد بهشت نمی‌شود». گفتند: شما نیز ای پیامبر خدا؟ فرمودند: «آری. مگر اینکه خداوند متعال رحمت خودش را شامل حال ما گرداند».

ممکن است نصوصی که حکایت از آن دارند که بهشت قیمت اعمال است مطالب فوق را دچار اشکال کنند: «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِی لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْینٍ جَزَاءً بِمَا کانُوا یعْمَلُونَ» السجدة: ١٧

«وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لاَ نُکلِّفُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا أُوْلَئِک أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» الأعراف: ٤٢

(کسانی که ایمان بیاورند و کارهای شایسته انجام دهند - به هیچ کس (از آنان) جز به اندازه تاب و توانش تکلیف نمی‌کنیم‌ - ایشان بهشتیانند و جاودانه در آن می‌مانند).

راجع به‌ آن می‌گوییم: در میان روایات و آیه های ذکر شده‌ تعارضی وجود ندارد، زیرا آیه ها حکایت از آن دارند که اعمال سبب ورود بهشت هستند نه قیمت آن و حدیث این مطلب را نفی می‌کند که بهشت قیمت اعمال باشد. در این خصوص دو گروه با گمراهی مواجه شده‌اند: یکی جبریه که به‌ حدیث استدلال می‌کنند و اعلام می‌دارند که‌ پاداش بر اعمال مترتب نیستند، زیرا که انسان در عمل خود هیچ اختیاری ندارد و گروه دوم قدریه که‌ به‌ آیات استدلال می‌کنند مبنی بر اینکه بهشت فیمت اعمال است و بنده در برابر اعمالی که انجام داده استحقاق ورود به بهشت را کسب می‌کند و بر پروردگار لازم است که‌ او را وارد بهشتی نماید..

شارح عقیده طحاویه می‌گوید: راجع به‌ ترتب پاداش بر اعمال، دو گروه (جبریه و قدریه) با گمراهی مواجه شده‌اند. سپاس خدایی را که‌ اهل سنت را به‌ راه راست هدایت داده است.

حرف «باء» که در نفی بکار می‌رود، غیر از «باء»ی است که برای اثبات بکار می‌رود. لذا آنچه‌ در حدیث «لن یدخل الجنة احد بعمله» نفی شده‌ است «باء عوض» می‌باشد، یعنی اینکه عمل قیمت دخول انسان به بهشت باشد، همانطور که معتزله عقیده دارند که عامل بخاطر اعمالش استحقاق دارد که پروردگار او را وارد بهشت کند، بلکه داخل شدن در بهشت بخاطر فضل و رحمت الهی است و حرف «با» در «جَزَاءً بِمَا کانُوا یعْمَلُونَ» و امثال آن، «باء» سبب است نه باء عوض. یعنی به سبب اعمالی که‌ انجام داده‌اید. و خداوند خالق اسباب و مسببات است، لذا همه‌ به فضل و الطاف ایزدی بر می‌گردند.

وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین.‏

وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.‏

دکتر عمر سلیمان اشقر

منبع: کتاب "بهشت و دوزخ"؛ دکتر عمر سلیمان اشقر.‏

عصر اسلام

IslamAge.com

 

بازگشت به بالا

بازگشت به نتایج قبل

ارسال به دوستان

چاپ  
 

تبـلیغـا  ت

     

سايت اسلام تيوب

اخبار جهان اسلام

 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت نوار اسلام

دائرة المعارف شبکه اسلامی

 
 

 حـد  یـث

 

رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرموده است:

(أريت في المنام أني أنزع بدلو بكرة على قليب، فجاء أبو بكر فنزع ذنوباً أو ذنوبين نزعاً ضعيفاً والله يغفر له ثم جاء عمربن الخطاب فاستحالت غرباً فلم أر عبقريا يفري فريه حتى روى الناس وضربوا بعطن)
«در خواب دیدم که از چاهی آب می‌کشم؛ آن‌گاه ابوبکر آمد و یک دلو آب از چاه کشید و او، در کشیدن آب ضعیف بود و خداوند، او را می‌بخشد. سپس عمر آمد و دلو را به دست گرفت؛ هیچ پهلوانی سراغ ندارم که همانند او کاری را بدین قوت انجام دهد. عمر چنان آب کشید که همه‌ی مردم و شترانشان سیراب شدند و به استراحت پرداختند»
 مسلم ش 2393 .

 
 

نظرسـنجی

 

آشنایی شما با سایت از چه طریقی بوده است؟


لينك از ساير سايت ها
موتورهاي جستجو
از طريق دوستان