تاریخ چاپ :

2024 Oct 18

www.islamage.com    

لینک  :  

عـنوان    :       

آتشی که قبل از قیامت از انتهای عدن برمی‌خیزد

بسم الله الرحمن الرحيم

 

الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه ‏الی یوم ‏الدین و ‏اما بعد‏:‏

 

در صحیحین از ابوهریره رضی الله عنه  نقل شده است که رسول خدا صلی الله ‏علیه وسلم  فرمودند: ‏

‏«مردم به سه‌گونه امیدوار و با ترس و وحشت محشور می‌شوند که دو نفره و ‏سه نفره و چهار نفره و ده نفره بر یک شتر سوارند و الباقی مردم توسط آتشی ‏رانده می‌شوند که در قیلوله و خواب شب با آنها بوده و صبح و شام را با آنها ‏سپری می‌کند». امام نووی در شرح مسلم می‌گوید : این حشر، قبل از قیامت و ‏قبل از نفخ صور در آخرالزمان خواهد بود و آخرین علامت از علامت‌های قیامت ‏است.‏

 

امام احمد از انس نقل کرده که عبدالله بن سلام رضی الله عنه  از رسول خدا ‏صلی الله علیه وسلم  در مورد اولین علامت قیامت سؤال نمود که فرمودند: ‏

‏«آتشی که مردم را از مشرق به مغرب می‌برد».( این حرف قسمتی از یک ‏حدیث طولانی است. همچنین بخاری نیز این حدیث را از انس‌بن مالک روایت کرده ‏است. ) ‏

 

امام احمد از ابوهریره نقل کرده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم  فرمودند: ‏

‏«مردم در قیامت به سه صورت محشور می‌شوند: گروهی پیاده، گروه سواره، ‏گروهی بر صورت‌هایشان» گفتند: یا رسول‌الله صلی الله علیه وسلم ! چگونه بر ‏صورتشان راه می‌روند. فرمود: «همان کسی که قدرت راه رفتن بر پاها را به آنها ‏داده، قادر است آنها را بر صورتشان ببرد جز اینکه آنها با صورتشان به هر پستی و ‏بلندی و هر خار و خاشاکی برخورد می‌کنند».( طیالسی نیز در مسند خود این ‏حدیث را روایت کرده است. ) ‏

 

این احادیث و امثالش دلالت بر این دارند که این حشر، حشر موجودین در آخر ‏الزمان است و مردم از اقصی‌ نقاط کره زمین به طرف صحرای محشر (سرزمین ‏شام) روانه می‌گردند. چون خوردن، آشامیدن، سوار شدن بر شتران، و هلاک ‏شدن عقب ماندگان با آتش، نشانه این است که این حشر قبل از شروع قیامت ‏است. چون اگر بعد از نفخه بعث بود، نه مرگی وجود داشت و نه شتری که ‏خریداری شود و نه خوردن و آشامیدنی. عیجب اینجاست که حافظ ابوبکر بیهقی ‏بعد از بیان همه احادیث مذکور، این حشر را متعلق به قیامت دانسه و به آیة: ‏

‏« يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَنِ وَفْدًا * وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْدًا»‏       ‏(مریم / 85-86)‏

‏«روزی که ما پرهیزکاران را به صورت گروه گروه و با احترام در پیشگاه پروردگار ‏مهربان جمع می‌نماییم و گناهکاران را با لبانی تشنه به سوی جهنم روانه ‏می‌کنیم». ‏

استدلال نموده است. در حالی که در حدیث ثابت می‌شوند و این مطلب ‏نمی‌تواند در روز قیامت باشد؛ زیرا روز قیامت خبری از سواری و سوار شدن ‏نیست. ‏

 

اما حدیثی که جماعت کثیری از صحابه از جمله ابن عباس، ابن مسعود، عایشه ‏و دیگران روایت کرده‌اند که «شما به سوی خداوند با پایی برهنه و ختنه نشده ‏محشور خواهید شد و به تعبیر قرآن «اعاده خلقت را همچون بدایت آن قرار ‏خواهیم داد». ‏

مربوط به روز قیامت بعد از دمیدن در صور برای بار دوم بوده که مردم با پایی برهنه ‏و بدنی عریان و ختنه نشده محشور می‌شوند، چنانکه کافران نیز با لبانی تشنه ‏محشور ‌خواهند شد و آیة: ‏

‏« وَمَن يَهْدِ اللّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِيَاء مِن دُونِهِ وَنَحْشُرُهُمْ يَوْمَ ‏الْقِيَامَةِ عَلَى وُجُوهِهِمْ عُمْيًا وَبُكْمًا وَصُمًّا مَّأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّمَا خَبَتْ زِدْنَاهُمْ سَعِيرًا » ‏‏(الإسراء / 97)‏

‏«و ما در روز رستاخیز ایشان را به روی رخساره کشانده و کور و لال و کر جمع ‏می‌کنیم، جایگاهشان دوزخ خواهد بود. هر زمان که زبانه آتش فروکش کند بر زبانه ‏آتششان می‌افزاییم». ‏

مربوط به زمانی است که اهل جهنم را به طرف دوزخ می‌برند.‏

 

 

وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین.‏

وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.‏

 


سایت عصر اسلام

www.Islamage.Com