تاریخ چاپ :

2024 Sep 08

www.islamage.com    

لینک  :  

عـنوان    :       

مسایل دال به نزدیک شدن قیامت


مولف: قاضی شیخ محمدبن احمدکنعان

مترجم: یعقوب خوش‌خبر

 

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه الی یوم ‏الدین و ‏‏‏اما بعد‏:‏

 

تخریب کعبه مشرفه :‏

امام احمد از عبدالله بن عمرو نقل می‌کند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم  ‏فرمودند: ‏

‏«مردی با ساق‌های بلند، کعبه را ویران خواهد کرد، زینتش را دزدیده و جامه‌اش ‏را بیرون می‌آورد. حالا برایم مجسم است زمانی که او با سری تاس و پاهایی ‏خمیده و کج با کمان و کلنگش به کعبه ضربه می‌زند». ‏

ابوداود در باب «نهی از تحریک مردم حبشه» حدیثی را از عبدالله بن عمرو ‏روایت می‌کند که رسول‌الله صلی الله علیه وسلم  فرمودند: ‏

‏«با مردم حبسه تا زمانی که به شما کاری ندارند کاری نداشته باشید؛ زیرا هیچ ‏کس کنز و زیورآلات کعبه را غارت نمی‌کند مگر مردی با ساق‌های بلند از ‏حبشه». ‏

امام احمد از ابن عباس روایت می‌کند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم  ‏فرمودند: ‏

‏«مثل این است که من به او نگاه می‌کنم، مردی سیاه چهره با پاهایی خمیده کعبه ‏را سنگ به سنگ ویران می‌کند».( بخاری نیز این حدیث را روایت کرده است) ‏

حافظ ابوبکر بزاز از ابوهریره روایت می‌کند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم  ‏فرمودند: ‏

‏« مردی با ساق‌های بلند از حبشه کعبه را ویران می‌کند». بخاری و مسلم ‏

 

پادشاهی بعضی از ستمکاران :‏

امام بخاری و مسلم از ابوهریره رضی الله عنه  روایت می‌کنند که رسول خدا ‏صلی الله علیه وسلم  فرمودند: ‏

‏«قیامت فرانمی‌رسد تا زمانی که مردی از قبیله قحطان که مردم را با عصایش ‏براند به سرکار آمده و حکمرانی نماید».‏

امام احمد رحمه‌الله از ابوهریره  رضی الله عنه  نقل می‌کند که رسول خدا صلی ‏الله علیه وسلم  فرمودند: ‏

‏«شب و روز به پایان نمی‌رسد مگر زمانی که مردی از بردگان به نام جهجاه ‏حکمرانی کند».( حدیث را مسلم نیز روایت کرده است. شب و روز به پایان ‏نمی‌رسد : قیامت فرانخواهد رسید.)‏

 

آتش در سرزمین حجاز: ‏

بخاری و مسلم از ابوهریره رضی الله عنه  روایت می‌کنند که رسول خدا صلی ‏الله علیه وسلم  فرمودند: ‏

‏«قیامت برپا نمی‌شود تا زمانی که آتشی در حجاز به پا شده و گردن شترهای ‏سرزمین بصری را روشن ‌سازد».{ بعد از این حدیث، بسیاری از مورخین از ‏جمله ابن کثیر وقوع چنین آتشی در سرزمین حجاز را نقل کرده‌اند. ابن کثیر ‏می‌گوید : شیخ شهاب‌الدین ابوشامه که یکی از محدثین زمان خودش و استاد ‏مورخین عصرش بود چنین می‌گوید : ‏

 

در پنجم جمادی‌الثانی سال 654 هجری آتشی در مدینه نبوی به وجود آمد که در ‏بعضی نواحی طولش به چهار فرسخ و عرضش به چهار میل می‌رسید، سنگ را ‏ذوب می‌کرد تا مثل سرب شده سپس همچون زغال سیاه می‌گردید و مردم با ‏نورش در شب تا تیماء می‌رفتند و یک ماه طول کشید. مردم مدینه آن را به یاد ‏داشته و شعرها در موردش سروده‌اند. قاضی‌القضاة صدرالدین علی‌بن ابوالقاسم ‏حنفی قاضی احناف دمشق نیز از پدرش شیخ صفی‌الدین استاد احناف بصری ‏روایت می‌کند که صبح آن روز بسیاری از اعراب در منطقه بصری به او خبر ‏داده‌اند که آنها شب گذشته بر اثر نور آتش حجاز گردن شترهای خود را دیده‌اند ‏والله اعلم. ‏

 

باید گفت : شاید این مطلب صحت داشته باشد ولیکن ما نمی‌توانیم به طور قطع آن ‏را به حدیث مذکور از نبی اکرم صلی الله علیه وسلم  ربط دهیم، بلکه ما به ‏صحت اخبار رسول خدا صلی الله علیه وسلم  بدون تعیین، یقین داریم والله اعلم. }‏

‏ ‏

 

ظهور فحشا و منکرات:‏

در صحیحین از حدیث شعبه از قتاده از انس آمده است که رسول‌الله صلی الله ‏علیه وسلم  فرمودند: ‏

‏«از علامت‌های قیامت کم شدن علم و فراگیری جهل و ازدیاد زنا و شرابخواری ‏و کم شدن مردان و کثرت زنان است تا جایی که هر پنجاه زن یک سرپرست مرد ‏داشته باشند». ‏

 

بازگشت چشمه‌ها و نهرهای جاری به سرزمین عرب: ‏

مسلم و امام احمد از ابوهریره روایت می‌کنند که رسول‌الله صلی الله علیه وسلم  ‏فرمودند: ‏

‏«روز و شب به پایان نخواهد رسید تا اینکه دوباره نهرها و چشمه‌های جاری به ‏سرزمین عرب باز گردد». ‏

 

بازگشت مردم به بت‌پرستی :‏

بخاری و مسلم از ابوهریره رضی الله عنه  روایت می‌کنند که رسول خدا صلی ‏الله علیه وسلم  فرمودند: ‏

قیامت فرانمی‌رسد تا اینکه گروهی از زنان قبیله «دوس» دوباره به طرف «ذی ‏الخلصله» همان بتی که در جاهلیت آن را می‌پرستیدند باز گردند. ‏

در صحیح مسلم از عایشه روایت شده است که فرمود: شنیدم رسول‌الله صلی الله ‏علیه وسلم  می‌فرماید: «شب و روز به پایان نخواهد رسید تا اینکه دوباره لات و ‏عزی پرستیده شوند». ‏

گفتم: یا رسول خدا صلی الله علیه وسلم  وقتی آیه: ‏

‏«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ ‏الْمُشْرِكُونَ» (الصف / 9)‏

‏«خداست که پیامبر خود را همراه با هدایت و دین راستین (اسلام) فرستاده تا این ‏آیین را بر همه آیین‌های دیگر چیره گرداند هر چند مشرکان دوست نداشته ‏باشند». ‏

نازل گردید گمان کردم که همیشگی است. ‏

پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمودند: «این دین تا زمانی که خدا بخواهد ادامه ‏خواهد داشت. سپس خداوند باد لطیفی را فرستاده و تمام مؤمنان را، حتی کسانی ‏که در قلبشان به اندازه مثقال خردلی از ایمان وجود دارد، می‌میرانهد و تنها ‏کسانی می‌مانند که در درونشان هیچ خیری وجود ندارد. آنها دیگر بار به دین ‏پدرانشان باز می‌گردند». ‏

 

کوه طلا در رود فرات: ‏

مسلم از ابوهریره روایت می‌کند که رسول‌الله صلی الله علیه وسلم  فرمودند: ‏

‏«قیامت فرانخواهد رسید تا اینکه کوهی از طلا در رود فرات پدید آمده که مردم ‏بر آن جنگیده و از هر صد نفر 99 کشته می‌شوند و هر کسی می‌گوید: شاید من ‏همان یک نفری باشم که زنده می‌مانم». ‏

در روایتی از مسلم نیز آمده است: ‏

‏«نزدیک است که رود فرات گنجی از طلا را نمایان سازد هر کسی حاضر شد ‏چیزی از آن را برندارد». امام احمد نیز این روایت را نقل کرده است ‏

 

تقارب زمان: ‏

امام احمد از ابوهریره نقل می‌کند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم  فرمودند: ‏قیامت برپا نمی‌شود تا اینکه زمان آنقدر به هم نزدیک ‌شود که سال همچون ماه و ‏ماه همچون هفته و هفته همچون یک روز و یک روز همچون یک ساعت و یک ‏ساعت همانند سوزاندن یک برگ خشک درخت خرما بگذرد».{ اخبار از سریع ‏گذشتن وقت و بی‌برکت شدن آن است که انسان نمی‌داند چگونه وقتش می‌گذرد}‏

 

از بین رفتن امانتداری: ‏

در صحیح بخاری از حدیث عطاءبن یسار از ابوهریره نقل شده است که ‏بادیه‌نشینی خدمت رسول خدا صلی الله علیه وسلم  آمد و پرسید: قیامت کی برپا ‏می‌شود؟ فرمودند: «هر گاه امانت گم شد، منتظر قیامت باش». گفت: ای رسول ‏خدا صلی الله علیه وسلم ! گم شدن امانت یعنی چه؟ فرمودند: ‏

‏«إذا وسّد الأمر إلی غیر أهله». ‏

‏«هر گاه کارها را به بی‌لیاقتان واگذار نمایند». ‏

 

فراگیری فساد :‏

امام احمد از عبدالله بن مسعود رضی الله عنه  روایت می‌کند که رسول خدا صلی ‏الله علیه وسلم  فرمودند: ‏

‏«قیامت بر بدترین انسان‌ها برپا می‌شود». مسلم ‏

امام احمد از انس‌بن مالک از پیامبر صلی الله علیه وسلم  روایت می‌کند که ‏فرمودند: ‏

قیامت نخواهد رسید تا زمانی که در زمین کلمه «لا‌اله‌الاالله» گفته نشود و در ‏روایت مسلم آمده است. ‏

‏«قیامت نخواهد رسید تا زمانی که در زمینه کلمه «الله، الله» گفته نشود». ‏

احمد و مسلم از انس روایت می‌کنند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم  فرمودند: ‏

قیامت بر کسی که «الله، الله» می‌گوید برپا نمی‌شود». ‏

در تفسیر «تا زمانی که در زمین کلمه «الله، الله» گفته نشود» دو روایت وجود ‏دارد: ‏

یکم: از بین رفتن نهی از منکر و اینکه اگر فردی منکری را مرتکب شود، هیچ ‏کس توبیخش نمی‌کند. ‏

دوم: عدم وجود ذکر خدا در زمین به صورتی که آنقدر زمانه فاسد شده و فسق و ‏طغیانگری به اوج می‌رسد و بشر از فطرت خود خارج می‌شود که هیچ نام الله را ‏بر زبان نمی‌آورد و این با حدیث «لااله‌الاالله» تناسب دارد. ‏

 

جنگ با یهودیان :‏

امام احمد و مسلم از ابوهریره نقل می‌کنند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم  ‏فرمودند: ‏

‏«قیامت برپا نمی‌شود تا اینکه مسلمانان با یهود بجنگند و بر آنها پیروز شده، آنها ‏را بکشند تا جایی که یهودی خود را پشت سنگ و درخت پنهان می‌کند، ولی ‏سنگ و درخت به صدا درمی‌آید و می‌گوید: ای مسلمانان، ای بنده خدا، این ‏یهودی پشت من است بیا و او را بکش. مگر درخت غَرقَد که از درختان یهود ‏است».{ درخت غرقد همان درخت ابوجهل است که گویند یهودیان بر کاشتن آن ‏در سرزمین‌های اشغالی و دیگر مناطق مسکونی خود بسیار مشتاق و علاقمند ‏هستند. چون این روایت در کتاب‌های آنها نیز وجود دارد والله اعلم}‏

 

 

وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین.‏

وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.‏

 

سایت عصر اسلام

www.Islamage.Com